Het Platform Stoma Hulpmiddelen onderzocht welke knelpunten er zijn bij het functioneringsgericht voorschrijven van stoma hulpmiddelen. Waar lopen stomaverpleegkundigen, leveranciers, fabrikanten, stomadragers en zorgverzekeraars in de praktijk tegenaan, ondanks de gemaakte afspraken? Maar liefst 79 stomaverpleegkundigen deden mee aan het onderzoek.
Onvoldoende kennis stomahulpmiddelen
Op allerlei vlakken worden knelpunten ervaren. Meer dan 50% van de stomaverpleegkundigen ervaart een gebrek aan kennis over stomahulpmiddelen bij de zorgverzekeraar en onduidelijkheid over vergoedingen. Ook leveren leveranciers soms ander materiaal dan voorgeschreven door de stomaverpleegkundige. Verder blijkt uit het onderzoek dat stomaverpleegkundigen soms onvoldoende kennis hebben over de verschillende producteigenschappen en materialen.
Dat laatste is begrijpelijk. Het (digitale) protocol en de scholing komen begin volgend jaar pas beschikbaar. En is er meer werk aan de winkel: Zorgverzekeraars Nederland gaat samen met vertegenwoordigers van het platform in gesprek om duidelijker te krijgen waar het precies misgaat, en wat zij als zorgverzekeraar anders kunnen doen.
Lees hier het volledige rapport