De Stomavereniging wil het leven voor alle stomadragers makkelijker maken. Directeur Jan Hobbelen legt uit hoe precies. ‘We bieden handvatten waar je echt iets aan hebt.’
Wat doen we voor de leden? Niet alleen in politiek Den Haag en op allerlei beleidsterreinen, maar ook praktisch? Dat is voor Jan Hobbelen, directeur van de Stomavereniging, een belangrijke vraag. ‘Ons streven is een leven met zo min mogelijk beperkingen voor alle mensen met een stoma of pouch. Oud en jong, gezond en ziek, mensen die al langer een stoma of een pouch hebben, en nieuwe stomadragers. Wij bieden praktische handvatten, waar je echt iets aan hebt. En die zetten we steeds beter en efficiënter in.’
Chatten
De digitalisering van de wereld helpt bij het bereiken van dit doel, vervolgt Jan. ‘Denk aan de mogelijkheden om te chatten. Dat doen we al een tijdje en dat is een groot succes. Elke maandag, woensdag en vrijdag kun je van 20.00 uur tot 21.30 uur je vragen via de chat stellen aan een ervaringsdeskundige. Dat is een mooie aanvulling op bijvoorbeeld vragen stellen via de telefoon. Veel bedrijven hebben al een chatfunctie voor de klantenservice, dus we raken eraan gewend. Op die trend spelen we graag in.’
Inloopdagen
Veel stomadragers waarderen daarnaast nog altijd het persoonlijke contact. Tijdens de inloopdagen bijvoorbeeld, als het even kan in een ziekenhuis, maar soms ook op een andere locatie. ‘Daarbij sluit meestal ook een stomaverpleegkundige aan, voor het beantwoorden van meer medische vragen. Die inloopdagen zijn tijdens corona minder vaak georganiseerd, maar gelukkig kunnen we die weer live doen. En er zijn tegenwoordig ook online inloopdagen. In principe om de twee weken. Ideaal voor mensen die in het buitenland wonen.’
Bezoekdienst
Vertrouwd is ook de Bezoekdienst van de Stomavereniging. ‘Dat doen we al heel lang, en het werkt perfect. We matchen zo mensen die al langer een stoma hebben met mensen die net een stoma hebben of er een gaan krijgen. Want iedere situatie is uniek. De Bezoekdienst van de Stomavereniging bestaat uit mannen en vrouwen van alle leeftijden, met verschillende medische achtergronden en diverse type stoma’s of een pouch. Ze luisteren naar jouw verhaal en geven je persoonlijk advies en tips. We hebben zo’n zeventig vrijwilligers in alle delen van het land die dat graag doen. Dat levert veel positieve reacties op. De gesprekken zijn in principe eenmalig, maar in de praktijk blijft er soms contact, als beide partijen dat willen.’
Sterk met Stoma
Nieuw is dan weer het programma Sterk met Stoma. ‘Dat programma gaat over weerbaarheid en je leven oppakken. Ik vind dat inspirerend, en ook breder dan alleen omgaan met je stoma. Je onderzoekt bijvoorbeeld waarom je bepaalde stappen in je leven niet durft te zetten, en hoe je die barrière kunt overwinnen. We willen aan het programma ook een vorm van individuele coaching toevoegen. Ik heb daar veel verwachtingen van. We zijn daarover in gesprek met een zorgverzekeraar die dat wil vergoeden en hopen er binnenkort meer over bekend te kunnen maken.’
Facebook voor partners
Tot slot wil Jan Hobbelen benadrukken dat de Stomavereniging zich niet alleen richt op stomadragers, maar ook op hun partners, familie en vrienden. Voor hen is onder meer een besloten Facebookgroep opgericht. ‘Als je een stoma krijgt, dan krijg je die zogezegd niet alleen. Ook voor je dierbaren brengt dat veranderingen mee. Daarover kunnen ze in deze Facebookgroep van gedachten wisselen met elkaar en ervaringen delen. Daar is veel behoefte aan, want al direct na de oprichting waren er zo’n vijftig deelnemers. Dat laat zien dat we zorg en begeleiding van mensen met een stoma breed opvatten.’
Lees ook het interview met Jan Hobbelen:
Wij zijn er voor alle stomadragers en hun dierbaren.
Dit artikel is afkomstig uit ons ledenmagazine Vooruitgang. Vind jij het interessant om vaker dit soort interviews en verdiepende artikelen te lezen? Word dan lid van de Stomavereniging en je ontvangt vier keer per jaar dit prachtige en informatieve magazine.