AMSTERDAM, 23 mei – Vandaag is de Stoma App overgedragen aan de Stomavereniging. De app is ontwikkeld door arts-onderzoeker Sebastiaan van der Storm. Hij promoveerde vandaag aan de Universiteit van Amsterdam op ‘Mobiele toepassingen in colorectale chirurgie: digitaal verbeteren van patiëntenzorg’.

‘De Stoma App is de eerste betrouwbare, onafhankelijke app voor stomapatiënten in Nederland. En wat ‘m echt uniek maakt, is dat hij de kwaliteit van leven van mensen die net een stoma hebben, flink kan verbeteren,’ zegt Jan Hobbelen, directeur van de Stomavereniging.

Dat blijkt uit de klinische trial van Van der Storm. ‘Hierin vergeleken we twee versies van de Stoma App: een volledige versie die gepersonaliseerde begeleiding rondom de operatie aanbood inclusief lotgenotencontact, en een beperktere versie met meer algemene informatie. Wat blijkt? De patiënten die de volledige versie gebruikten, vertoonden een significant hogere kwaliteit van leven één maand na de operatie. Juist in deze periode is dat belangrijk, omdat stomadragers te maken hebben met verschillende onzekerheden en psychosociale uitdagingen,’ zegt Van der Storm.

De Stoma App is ontwikkeld door het Amsterdam UMC samen met stomadragers, patiëntenverenigingen, veertien participerende ziekenhuizen en V&VN Stomaverpleegkundigen.

Van dagelijks leven tot reizen en geldzaken
De app biedt naast betrouwbare informatie, tips en trucs over het leven met een stoma, geschikte buikspieroefeningen en instructievideo’s, ook direct en veilig lotgenotencontact. Het doel van de app is om mensen met een stoma beter te informeren en steun te bieden.

➔ De Stoma App is gratis beschikbaar in de App Store en via Google Play.
➔ De volledige versie met gepersonaliseerde begeleiding komt binnenkort beschikbaar.
➔ Optimale ondersteuning voor mensen die een stoma krijgen of net hebben.
➔ Ook voor mensen die al jaren een stoma hebben is de app een rijke bron van informatie.

Meer weten over de Stoma App?

Tags: stoma app