Deze week start NFK samen met de Stomavereniging de nieuwe Doneer Je Ervaring-peiling ‘Jouw manier van leven en kanker, wat is jouw ervaring?’. De peiling geeft inzichten in de ervaringen van mensen met kanker en hun leefstijl.

Heb je een stoma of pouch als gevolg van kanker? En ben je boven de 18 jaar? Dan kun je de vragenlijst invullen.

Waar gaat deze vragenlijst over?
Er is steeds meer aandacht voor leefstijl bij kanker. Leefstijl is de manier waarop je leeft. Bijvoorbeeld hoe je eet, of je beweegt, of je rookt of alcohol drinkt, en hoe je slaapt en ontspant.

We willen graag weten of leefstijl door je zorgverlener(s) met jou besproken is. En zo ja, wanneer, met wie en heb je daar iets aan gehad? En heb je iets gedaan of veranderd aan je leefstijl tijdens de behandeling van kanker? Misschien moest dat vanwege kanker of de behandelingen, misschien wilde je het zelf.

We zijn benieuwd naar jouw mening en ervaring.
Het invullen van je naam is niet nodig, dus wij weten niet welke antwoorden je geeft. De vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. Onze dank is groot!

Waarom deze vragenlijst?
Op dit moment hebben wij nog geen goed beeld van de ervaringen van mensen met kanker en hun leefstijl. Door jouw ervaringen te delen, wordt voor ons duidelijker wat er speelt. Wanneer nodig kunnen we meer aandacht vragen voor het onderwerp leefstijl bij kanker.

De vragenlijst staat open tot dinsdag 9 juli. De resultaten worden op 26 september gedeeld op nfk.nl  en doneerjeervaring.nl.

Wie maakten de vragenlijst?
De vragenlijst is gemaakt door de kankerpatiëntenorganisaties die samenwerken binnen de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK). De Stomavereniging is hier ook bij aangesloten. Daarnaast dachten verschillende organisaties mee, waaronder KWF en IKNL.