Vrijdag 11 oktober doet Leoni mee aan de fitness-race Hyrox Pro en hoopt hiermee veel geld in te zamelen voor de Stomavereniging. “Samen kunnen we het taboe doorbreken en mensen helpen weer vol vertrouwen en kracht in het leven te staan. Steun de Stomavereniging en help mij dit belangrijke werk voortzetten. Elke donatie telt!” Waarom Leoni meedoet met deze zware race en geld inzamelt voor de Stomavereniging? Dat lees je hieronder:

“Twee jaar geleden veranderde mijn leven drastisch. Ik kreeg de diagnose ziekte van Crohn en belandde in een periode van onzekerheid, angst en fysieke pijn. Uiteindelijk kreeg ik een tijdelijk stoma, iets wat mijn leven ingrijpend veranderde. Het idee dat ik misschien nooit meer zou kunnen sporten, was voor mij ondenkbaar—sporten is mijn passie, mijn werk en mijn redding.

In die periode leerde ik echter ook hoe groot het taboe is rondom het dragen van een stoma. Ik kwam in aanraking met de angsten die zoveel mensen met een stoma dagelijks ervaren: de angst om naar buiten te gaan, de angst voor ongemakken of ongelukjes, en vooral de angst om te sporten en actief te blijven. Toch weigerde ik me te laten tegenhouden. Sport werd mijn uitlaatklep, mijn manier om te herstellen en om weer controle te krijgen over mijn leven. Gelukkig kon ik blijven doen waar ik van hou, ondanks de uitdagingen die de ziekte van Crohn en het stoma met zich meebrachten.

Het belang van fysieke en mentale fitheid
Als personal trainer en bokscoach zie ik elke dag hoe belangrijk beweging is voor zowel de fysieke als mentale gezondheid. In mijn eigen bedrijf gebruik ik boksen als een middel om gedragspatronen zichtbaar te maken en mensen te helpen sterker in het leven te staan. Dit gaat niet alleen om het opbouwen van spierkracht of uithoudingsvermogen, maar ook om het versterken van mentale weerbaarheid. Beweging helpt ons om onze angsten te overwinnen, zelfvertrouwen op te bouwen en ons leven vol energie en positiviteit te leiden.

Door mijn eigen ervaring ben ik me nog meer bewust geworden van het belang van sport. Het heeft me niet alleen fysiek sterker gemaakt, maar ook mentaal geholpen om de moeilijkste periodes door te komen. Dat is precies waarom ik het zo belangrijk vind om anderen te helpen om ook deze kracht in zichzelf te ontdekken.

Mijn inzet om het taboe te doorbreken
Tijdens mijn tijd met een stoma besloot ik om mee te doen aan een bikiniwedstrijd, mét stoma, om een statement te maken en het taboe te doorbreken. Ik wilde laten zien dat een stoma je niet hoeft te beperken in het najagen van je dromen of in het trots zijn op je lichaam. Die ervaring heeft me veel geleerd over de kracht van kwetsbaarheid en de impact die je kunt maken door je verhaal te delen.

Nu ik geen stoma meer heb, wil ik me blijven inzetten om bewustzijn te creëren rondom de angsten die mensen met een stoma of Crohn ervaren. Ik wil hen stimuleren om zowel mentaal als lichamelijk fitter te worden, en hen laten zien dat ze hun dromen kunnen najagen, ongeacht de obstakels die ze tegenkomen.

Waarom ik geld inzamel
Met mijn deelname aan de HYROX PRO op 11 oktober wil ik niet alleen mezelf uitdagen, maar ook een verschil maken voor anderen. Ik zamel geld in voor de Stomavereniging omdat ik geloof dat er meer aandacht en onderzoek nodig is naar de fysieke en mentale gezondheid van mensen met Crohn en stoma’s. Mijn wens is dat iedereen die in een vergelijkbare situatie verkeert, de kracht vindt om door te zetten, om hun angsten te overwinnen en hun dromen na te jagen.

Elke donatie telt! Steun de Stomavereniging en help mij dit belangrijke werk voortzetten. Samen kunnen we het taboe doorbreken en mensen helpen weer vol vertrouwen en kracht in het leven te staan.”

Vind je het leuk om het avontuur van Leoni te volgen? Dat kan hier via haar Instagram-account. Heel veel succes Leoni! En geweldig dat je dit voor de Stomavereniging doet.

Foto: sportograaf