Mirjam de Boer is yogadocent en ayurvedisch therapeut. Ze heeft sinds kort een eigen retreatcentrum Monte Feliz in Portugal, een bijzonder verhaal én een stoma. Leuke kijktip: vanavond kun je haar emigratie-avonturen in Portugal volgen in Ik Vertrek om 20:35 op NPO1.

Mirjam kreeg een stoma als gevolg van darmkanker. Als donderslag bij heldere hemel. ‘Als je hoort dat je kanker hebt, staat je leven op zijn kop. Ga ik nu dood, of ga ik overleven? En als ik het overleef, hoe ga ik dat  doen? Als ik door bleef leven  zoals ik tot dan toe gedaan had, met veel stress en een vaste baan,  zou ik daar niet beter van worden. Ik wist: ik ga het roer omgooien.’

‘Mijn eerste reactie op het nieuws dat ik stoma zou krijgen, was ‘Dat nooit! Dan is mijn leven voorbij.’ Nadat ik wat onderzoek had gedaan naar wat het precies inhoudt, besefte ik: die stoma redt mijn leven, zonder stoma ga ik dood. Toen ben ik het als een groot cadeau gaan zien: dankzij die stoma leef ik. Dat betekent trouwens niet dat nare gevoelens er niet óók mogen zijn. Je mag huilen en schreeuwen, er helemaal in stappen. Want ook dat hoort bij het verwerken van wat je overkomt.’

Luister nu naar de podcast met Mirjam uit het Sterk met Stoma programma
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het verwerken van moeilijke gevoelens? Meld je dan aan voor ons veerkrachtprogramma Sterk met Stoma en ga in gesprek met een coach. En als je nu lid wordt van de Stomavereniging krijg je een gratis sessie met coach van een half uur cadeau! In het programma Sterk met Stoma kom je ook mooie podcast afleveringen tegen met verschillende stomadragers, waaronder Mirjam. Deze podcast vind je alvast onderaan deze pagina. Veel luisterplezier!

Interesse in het gratis gesprek met een coach?
Word nu lid van de Stomavereniging en stuur een mail naar info@stomavereniging.nl met je naam en gegevens. Onderwerp van de mail: gratis eerste Sterk met Stoma coachingsessie. Dan plannen we snel een gesprek voor je in!